Studie: Dvě třetiny řetězců už prodává i přes e-shop

Možnost nakoupit na internetu už svým zákazníkům nabízí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v ČR. Nejvíce e-shopů přitom loni otevřeli prodejci módy, naopak své zboží online stále nenabízí prodejci potravin nebo drogerie. Lepší se i nabídka služeb.

 

Z výzkumu na vzorku 126 největších obchodních řetězců, který připravila společnost ACOMWARE ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, vyplývá, že se přístup prodejců k trhu e-commerce za poslední 2 roky dramaticky zlepšil. Vlastní e-shop provozuje již 67 % velkých řetězců.

Mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Na opačném chvostu se stále krčí potraviny a drogerie. Počet nových internetových obchodů přitom bude rovněž v příštích letech přibývat. V příštích letech přibude podle odhadů až 25 dalších e-shopů.

Takřka všechny obchodní řetězce již v současnosti využívají internet alespoň k základní prezentaci své značky a zboží. Ty obchody, které nemají e-shop, zpravidla zveřejňují na svých stránkách katalog zboží nebo akční letáky. Obchodníci také v loňském roce více než v předchozím zareagovali na trend mobilního nakupování. E-shopů či webů optimalizovaných pro mobilní zařízení přibylo 76 % a celkem jich je 79 ze 126 sledovaných.

Pro koncové zákazníky je pozitivní též stále větší možnost vyzvednout si či reklamovat zboží v kamenných pobočkách. Vyzvednutí zboží na prodejně nabízejí už téměř tři čtvrtiny všech retailistů a téměř všechny e-shopy, které byly spuštěny v roce 2015E-shopů, které nabízejí možnost reklamace či vrácení zboží na prodejnách, je meziročně o 52 % více. Stále ale platí, že tuto službu nabízí jen zhruba každý druhý prodejce.

Pro více informací můžete zhlédnout naši infografiku:

Retail-studie_2016
Retail-studie_2016