Internetový obchod TopeníLevně.cz vykazoval výrazně nižní konverzní poměr. Úkolem uživatelského testování tedy bylo odhalit co nejvíce překážek na cestě přeměny návštěvníka v zákazníka.
Cílem testování bylo poznat chování uživatelů na webu a přinést podměty ke změnám, které přispějí ke zvýšení obchodní výkonnosti webu.
Zvolili jsme proto několik dílčích úkolů, které testované osoby měly během testování splnit:
Na závěr testování byl testerům představen také wireframe nově návrhového e-shopu – s cílem odhalit, zda zamýšlené změny vyřeší již dříve odhalené problémy. Zkoumali jsme také zapamatovatelnost brandu.
Na testování jsme pozvali celkem šest uživatelů – každý z nich představoval zástupce předem definované skupiny zákazníků. Základní kritéria pro definování těchto skupin:
Chcete uspořádat uživatelské testování i na svém e-shopu?
Testování odhalilo na stávajícím webu zásadní chyby nejen v použitelnosti, ale i obchodní účinnosti – mnohé z nich dokonce bránily v objednání či registraci.
Mezi ty nejkritičtější patřila nepřehledná struktura navigačního menu, nedostatečné představení parametrů produktu a špatný obsah notifikačního emailu (po odeslání objednávky) – testeři nedokázali vyčíst, kdy zboží přijde ani co je vlastně obsahem objednávky.
Další méně závažné chyby jsme odhalili v malých náhledech produktů, v nedostatečných popiscích i v objednávkovém formuláři.
50 % testerů si nezapamatovalo název webu.
Chcete vědět jak je na tom Váš e-shop? Otestujte si ho!
TopeníLevně.cz můžeme považovat podle chování a hodnocení testerů za průměrný e‑shop. Obecně lze hodnocení testerů interpretovat tak, že uznali e-shop jako internetový obchod profesionálů. Ovšem při testování naráželi na mnoho míst, kde měli problémy se snadným užíváním. Později při rychlém testování navrženého wireframu vesměs ocenili navrhované změny.
Získané poznatky zapracujeme do připravovaných wireframů a použijeme je při tvorbě nového webu.