Infografika: Jak vidí e-shopy rok 2016?

Výzkum byl uskutečněn v průběhu ledna na vzorku 212 majitelů tuzemských e-shopů. Potvrzuje přitom, o čem se v ČR mluví již několik týdnů – české e-shopy za sebou mají rekordní loňský rok a také očekávání na ten letošní jsou velmi pozitivní. „Podle našeho výzkumu se téměř 78 % e-shopům podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze 10 % e-shopů,“ říká Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE. Ještě zajímavější je pohled na to, jaký obrat prodejci očekávají letos: celkem 84 % e-shopů odhaduje růst obratu o minimálně 10 %. Naopak toho, že by tržby mohly klesat, se bojí pouze 2 % respondentů.

Pozitivní stav trhu se projevuje také v otázce cílů, které si prodejci stanovili na rok 2016. „Podobně jako každý rok je hlavním cílem obchodníků zvýšit obrat. Zajímavé ale je, že e-shopy se vůbec poprvé výrazněji zaměří také na zisk. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se k stejnému cíli hlásilo o polovinu e-shopů méně,“ vysvětluje Penkala.

Z výsledků výzkumů dále vyplývá, že e-shopy ani přes větší důraz na svou ziskovost neplánují omezit investice do rozvoje. Více investovat plánuje 72 % obchodníků, což je jo 5 % více než loni. Tyto finanční prostředky přitom plánují utratit zejména za marketing, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).

Hlavní závěry výzkumu:

  1. 77 % e-shopů loni zaznamenalo zvýšení tržeb. Pokles se týkal pouze 10 % z nich. Pokud jde o podíl mobilních zařízení na obratu, u dvou třetin e-shopů nepřesahuje 10 %. Pouze pro 10 % obchodníků znamenají mobilní zařízení tržby nad 20 %.
  2. V roce 2016 očekává růst obratu 84 % e-shopů, pokles pouhá 2 %. Zbylých 14 % předpokládá, že jejich tržby budou stagnovat.
  3. Pokud jde o další cíle, téměř 32 % e-shopů se bude letos snažit maximalizovat svůj zisk. Před rokem to bylo pouze 16 %. Pro 47 % e-shopů bude letos zásadní vylepšit své zákaznické služby, o procento méně chce zlepšit také své marketingové aktivity.
  4. 72 % e-shopů plánuje letos zvýšit investice do rozvoje o 10 % a více. Nejvíce hodlají provozovatelé investovat do marketingu, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).
  5. Pokud jde o marketingové investice, v roce 2015 směřovaly e-shopy nejvíce finančních prostředků do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a emailové komunikace. Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC, poroste ale význam SEO nebo emailingu.
  6. Za svou největší slabinu považují tuzemští provozovatelé e-shopů nedostatek kapitálu a úzkým tým zaměstnanců.

 

Další závěry z našeho průzkumu si můžete prohlédnout ve formě infografiky:

Infografika-Jak vidí e-shopy rok 2016
Infografika-Jak vidí e-shopy rok 2016