Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 61 % obchodních řetězců v Česku. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti Acomware. Vůbec nejčastěji mohou lidé pořídit část sortimentu, kde se průměrná sleva pohybuje kolem 50 %. Téměř třetina prodejců poskytuje slevu na celý nákup. Většina nabídek skončí až v neděli.
Popularita Black Friday u českých prodejců s každým rokem roste. „Ze zhruba 160 největších obchodních řetězců, které v rámci našich výzkumů sledujeme, se jich do Black Friday zapojilo meziročně o 20 % více,“ uvádí David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware. Celkem lidé získají slevu či jiný benefit, jako je např. doprava zdarma, u zhruba 6 tuzemských obchodníků z 10.
Výhodněji mohou pořídit především vybavení do domácnosti, elektroniku, oblečení, obuv nebo sportovní zboží. Naopak jen výjimečně se slevy týkají potravin, drogerie nebo léků. „Zdaleka nejpopulárnější je u prodejců sleva na část sortimentu nebo vybrané kategorie zboží. Poskytuje ji zhruba 70 % zkoumaných řetězců,“ říká Vurma. Průměrná sleva, kterou prodejci na vybrané zboží avizují, je 50 %. U elektroniky pak dokonce 66 %. „Zákazníkům doporučuji si slevy ověřit například srovnáním ceny stejného zboží v jiných obchodech. Ne vždy musí být výhodné nakoupit právě dnes,“ myslí si Vurma.
Přibližně 30 % obchodů se letos rozhodlo nabídnout slevu na celý nákup. Ve většině případů jde o prodejce oblečení, obuvi, kosmetiky nebo sportovních potřeb. Výše slevy se nejčastěji pohybuje mezi 20 až 30 %. „Příkladem výhodné nabídky je Yves Rocher, kde je výše slevy 50 % na celý nákup. Jsou také případy, kdy prodejce využívá Black Friday pro dobré účely. DM drogerie neposkytuje slevy zákazníkům, ale věnuje 5 % z obratu domovům pro seniory,“ upřesňuje Vurma.
Letošní Black Friday také ukázal, že 70 % prodejců spustilo své akce již začátkem nebo v průběhu tohoto týdne. Podobně se liší také termín, v němž slevové pobídky skončí. „U 60 % obchodů je možné výhodněji nakoupit až do neděle 1. prosince, takže zákazníci nemusí nic uspěchat,“ uzavírá Vurma.
Kamil Gric
+420 737 289 527
Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.
Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance 2020, Emailing 2020 a cyklu diskuzí Eshopista.
Dominantní globální postavení Google asi nikoho nepřekvapí. Pokud však máte ambici efektivně inzerovat v České republice, zaměřením pouze na tento kan...
čístVíce než třetina Čechů nakupuje potraviny na internetu, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware, kt...
čístPozici vedoucího konzultantů ve společnosti Acomware převzal v srpnu Pavel Čihák, který předtím působil jako vedoucí marketingu v MPU/Trinity Bank neb...
čístTéměř třetinu e-mailů zavřou Češi v prvních osmi sekundách. Delší dobu strávíme čtením zpráv v mobilním telefonu než na monitoru počítače, ovšem z hle...
číst