E-shopy s potravinami nestíhají dodávat, online prodejci ostatního zboží ale začínají pociťovat dopady aktuálních opatření. Jen začátkem týdne se prodeje některých druhů zboží propadly až o polovinu. Přestože prodejci reagují omezením investic do reklamy, které se například u výkonnostní reklamy snížily o 42 %, není výhled do dalších týdnů příliš optimistický. Online prodej zboží může s výjimkou potravin a drogerie průměrně klesnout až o 40 %.
O víkendu si ještě Češi pořizovali zásoby domů, s pondělním zákazem vycházení se jejich chuť nakupovat významně snížila. „Nejvíce tím trpí prodejci zboží, pro které teď Češi nemají využití. Jde například o sportovní potřeby, které se v pondělí propadly o více než 50 procent. Podobně klesly počty objednávek módy nebo třeba hraček,“ vysvětluje David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware.
Po celý březen se přitom chování zákazníků mění takřka ze dne na den. Zatímco začátkem měsíce se lidé zásobili potřebami pro děti či své domácí mazlíčky, o víkendu 14. a 15. března lehce vzrostl zájem o elektroniku, nábytek nebo vybavení do domácnosti. „Někde zvýšený zájem doznívá ještě teď. Bude ale spíš krátkodobý. Češi kupují věci, které jim doma chybějí, typicky malé spotřebiče jako například kávovary. Nebo konzole či kutilské potřeby, kterými se zase zabaví,“ popisuje Vurma.
Pondělní pokles nákupů pokračoval podle údajů společnosti Acomware také v úterý 17. března, v tento den se mírně zpomalil asi o 5 %. Výhled do příštích týdnů není ani tak příliš optimistický. „E-shopům s výjimkou prodejců potravin a drogerie spadnou tržby v průměru o zhruba 35 až 40 procent,“ říká Vurma. Nejhorší situace bude u zboží dlouhodobé spotřeby, i zde ale mohou být výjimky. „S trochou štěstí budou mít menší propady třeba prodejci knížek. Lidé jich více přečtou, proto i nakoupí,“ myslí si Vurma.
V reakci na klesající poptávku e-shopy postupně snižují své investice do internetové reklamy. Výdaje na výkonnostní reklamu klesly začátkem tohoto týdne o 42 %, v následujících týdnech to může být až o 65 %. „Méně investují nejen společnosti, kterým se v aktuální situaci nedaří, ale také firmy, jejichž obraty díky nabízenému zboží vyletěly směrem vzhůru. Často jsou jejich logistické či dodavatelské kapacity na stropu, takže další podpora poptávky může být kontraproduktivní,“ říká Štepán Jandl, Senior Business Consultant společnosti Acomware.
Ten přitom radí, aby firmy vzniklé situace využily. Zajímat by se měly o to, jak svůj byznys více digitalizovat. „Internet nabízí spoustu příležitostí. K prodeji zboží, k sjednávání služeb, ale i pro předávání know-how například formou školení a vzdělávacích programů. Téměř u každého byznysu se dá najít způsob, jak online správně využít,“ doplňuje Jandl.
Kamil Gric
+420 737 289 527
Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.
Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance 2020, Emailing 2020 a cyklu diskuzí Eshopista.
Dominantní globální postavení Google asi nikoho nepřekvapí. Pokud však máte ambici efektivně inzerovat v České republice, zaměřením pouze na tento kan...
čístVe čtvrtek 20. února 2020 se v prostorách La Fabrika uskuteční první letošní diskuse Eshopista, která se zaměří na problematiku expanze e-shopů do zah...
čístUž 80 % největších kamenných řetězců v Česku prodává své zboží na internetu, další 4 % alespoň umožňují rezervaci zboží na prodejně. Vyplývá to z naše...
čístDo slevové akce Black Friday se letos zapojilo 61 % obchodních řetězců v Česku. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti Acomware.
číst