Češi si letos nechají raději vánoční dárky přivézt domů, než aby si je sami vyzvedli. Vyplývá to z ankety konzultační společnosti Acomware u vybraných e-shopů. Taková situace může výrazně zkomplikovat práci dopravcům a způsobit zpoždění zásilek. Kvůli velkému zájmu také hrozí nedostatek některé elektroniky.
V předvánočním období čeká internetové prodejce extrémní nápor objednávek. Aktuálně platná opatření v boji s epidemií koronaviru totiž vedou k tomu, že více lidí letos nakoupí vánoční dárky online. „Pro zákazníky je dobré, že e-shopy plánují spustit své vánoční kampaně a slevové akce již koncem října nebo začátkem listopadu. Nákupy proto nemusejí odkládat na poslední chvíli,“ upřesňuje David Vurma výsledky ankety konzultační společnosti Acomware. Vůbec nejvíce Čechů tradičně nakoupí od konce listopadu do třetího prosincového týdne.
Říjnový start předvánočních kampaní a slevových akcí má svůj důvod. E-shopy se mimo jiné snaží, aby zákazníci své nákupy rozložili v čase, a tím zmírnili předvánoční nápor. „S ohledem na epidemiologický vývoj a očekávaný přesun zákazníků z kamenných prodejen do e-commerce, lze očekávat, že tlak na dopravu bude letos extrémní. Dopravci mají situaci ztíženou kvůli nedostatku pracovní síly, kdy ekonomice scházejí desítky tisíc zaměstnanců ze zahraničí. To se může promítnout do mírného zpoždění zásilek,“ upozorňuje Radek Ondrašík z Notino.cz.
E-shopy přitom očekávají, že Češi letos upřednostní dopravu objednaného zboží před vyzvednutím na pobočce. „Chystáme se na vyšší podíl zboží doručovaného přímo domů,“ potvrzuje Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz. Mezi lidmi totiž klesne ochota navštěvovat místa s větší koncentrací lidí. „Nákupy se budou více doručovat i do výdejních automatů, jejichž počet rapidně roste,“ připomíná Vurma plány řady e-shopů a expedičních společností navýšit počty výdejních automatů ještě před koncem roku.
Na riziko zpoždění zásilek se prodejci spolu s dopravci aktivně připravují. Omezit garanci včasného doručení vánočních dárků ale zatím neplánují. „Garanci poskytneme stejně jako loni,“ potvrzuje Ondrašík z Notino. Stejné garance plánují i další oslovené firmy, zároveň jsou však připraveny je omezit, nebo dokonce zrušit, pokud to bude situace vyžadovat.
Větší problémy se zpožděnými zásilkami budou některé e-shopy řešit po svém. „Rizikovější dopravce, u nichž hrozí zpoždění, na e-shopu včas vypínáme,“ prozrazuje svou strategii Kristýna Křížová z hračkářství Agátin svět. E-shop Footshop.cz je zase připraven dříve ukončit reklamní kampaně v regionech, kde může hrozí pozdní doručení objednávek.
Dopravcům může situaci ještě zhoršit i aktuální špatná situace s koronavirem. „Při první vlně jsme po zavedení opatření pozorovali u většiny e-shopů velký propad prodeje. Přibližně do 10 dnů ale zájem lidí obrovsky vzrostl a velká část e-shopů zažila v následujících měsících velké ekonomické úspěchy,“ myslí si Vurma. Podle něj je možné, že aktuální opatření budou mít podobný efekt. „Poptávka by u e-shopů krátkodobě klesla, respektive nerostla meziročně tak dramaticky. Tím by se část nákupů posunula ještě blíže k Vánocům. To přepravcům neprospěje,“ dodává.
Najdou se ale tací, kteří problémy s dopravou neočekávají. Týká se to hlavně e-shopů, které si dopravu zcela nebo částečně řeší samy. „Oproti loňským Vánocům neočekáváme odchylky od dodacích lhůt,“ říká Michal Hanáček z Pilulka.cz. Společnosti v tom má pomoci právě vlastní doprava, u které bude firma poskytovat vůbec nejzazší garance včasného doručení.
Zvýšený zájem o předvánoční nákupy se u některých prodejců projevil už v září. „U nás se o to postaralo spuštění prodeje konzole PlayStation 5. Tržby se díky ní přiblížily nákupnímu svátku Black Friday,“ prozrazuje Pilský z CZC.cz. Že lidé od konce září nakupují více, potvrzuje také Agátin svět nebo TESCOMA. „Vánoční sezóna začíná začátkem října již prakticky každý rok,“ potvrzuje Radim Roženek z TESCOMA.
Zatímco většina e-shopů má před Vánoci naskladněn dostatek zboží, chybět může elektronika. „Zvýšený zájem o některé zboží už teď způsobuje jeho nedostatek a před Vánocemi se situace ještě zhorší,“ uvádí Pilský z CZC.cz. Týká se to například notebooků, kterých bude málo kvůli karanténním opatřením a zvýšenému zájmu zákazníků. Větší poptávka je také po konzolích, televizích nebo webkamerách.
Kamil Gric
+420 737 289 527
Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.
Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance 2020, Emailing 2020 a cyklu diskuzí Eshopista.
Dominantní globální postavení Google asi nikoho nepřekvapí. Pokud však máte ambici efektivně inzerovat v České republice, zaměřením pouze na tento kan...
čístNa pozici Performance Strategist v konzultační společnosti Acomware nově pracuje František Florián. Na starosti bude mít tvorbu performance strategií ...
čístPřístup k nakupování se napříč generacemi liší. Mladí lidé se oproti starším lépe vyznají v moderních technologiích obchodníků a častěji je také využí...
čístKonzultační společnost Acomware, která se zaměřuje na digitální marketing a e-commerce, dosáhla v roce 2019 obratu 252 milionů korun. V meziročním sro...
číst