Případová studie má za cíl ukázat, jaké jsou možnosti neplacených nástrojů při analýze sociálních sítí a blogů.
Jako zvolené téma pro analýzu byly vybrány „podprsenky“.
Klábosení je nástroj vyvíjený Ataxem, který indexuje české a slovenské Twitter uživatele.
Analýza podprsenek ukazuje, že se danému tématu věnují jenom Twitter kanály agregující zpravodajství či konkurenční eshopy.
Není zde přítomen žádný uživatel, který by se tématu výrazněji věnoval. I samotné jednorázové tweety jsou spíše humorného rázu, než takové, které by šli nějak komerčně využít:
Český Twitter používá zatím malé množství uživatelů. Použitelný je pouze pro některé obory, kde je na Twitteru přítomna řada klíčových lidí. Především jde o IT a marketing.
Fejsbůček je nástroj od společnosti MicroMedia zaměřený na analýzu Facebookových stránek, skupin, aplikací či sdíleného obsahu. Neprohledává však už konkrétní statusy jednotlivých uživatelů.
Fejsbůček obsahuje u Facebookových stránek přímo sekci „spodní prádlo“. Na jednom místě tak můžete sledovat, jak se vyvíjí konkurence a oborové stránky.
Stejně jako stránky je možné sledovat i skupiny (viz obrázek níže).
Poslední zajímavou možností je prohledávání článků ze zpravodajských serverů a zkoumání, jakou vyvolaly odezvu (viz obrázek níže).
Fejsbůček je vhodný nástroj pro průběžné sledování konkurence a oborových stránek a skupin, kde je možné se zapojit či se domluvit s majiteli na spolupráci. Dobře se v něm dá také najít, jakou odezvu měly vybrané články.
Google můžeme použít především pro prohledávaní českých blogů pomocí Google Blog Search (https://blogsearch.google.com/), k vyhledání diskuzních serverů či sekcí, kde se diskutuje zvolené téma, a k dalšímu hledání uvnitř Facebooku pomocí přidání parametru „site:facebook.com“.
Pomocí Googlu můžeme najít nejenom blogy, ale také menší weby, které je pak vhodné oslovit při linkbuildingu. Vhodnými kandidáty pro podprsenky tak můžou být:
Kromě blogů je vhodné se zaměřit i na diskuze, kde si jednotliví uživatelé mění zkušenosti s produkty. Vhodnými diskuzemi tak můžou být:
Google je pak taky možné použít k prohledávání indexovatelné části Faceboo
ku. Je tak možné dohledat stránky a skupiny, které zatím nezná Fejsbůček. Ideální je potom nalezené výskyty přidat do Fejsbůčku a analyzovat je tam.
Google je vhodný nástroj pro podporu linkbuildingu. Jednoduše v něm lze nalézt množstvítematických webů a diskuzí.
Obecně lze tedy říci, že vždy záleží na tématu, které je analyzované. Zda se na sociálních sítích vyskytuje cílová skupina. Vhodné je takto monitorovat svoji konkurenci a sledovat o kolik roste v porovnání s vámi. Další možností je využít blogů a diskuzí jako součást linkbuildingu a u diskuzí i jako součást prodeje a budování brandu.